ATF, téměř 20 různých typů povinných předepsaných typů...

V Evropě se stále více nových automobilů dodává s automatickou převodovkou. Důvodem je samozřejmě velký komfort, ale také příchod (polo) autonomní jízdy.

V Evropě se stále více nových automobilů dodává s automatickou převodovkou. Důvodem je samozřejmě velký komfort, ale také příchod (polo) autonomní jízdy. Ten vyžaduje automatickou převodovku. Díky funkcím, jako jsou „dálkové ovládání“ a „asistence při zácpě“, mohou automobily jezdit částečně automaticky například mezi 0-130 km/hod. Každý z různých typů automatických převodových systémů vyžaduje velmi specifickou tekutinu, aby se zajistilo, že převodovka bude fungovat hladce a bez přerušení po celou dobu životnosti. Tato kapalina musí být včas vyměněna, aby převodovka nadále řádně fungovala. V tomto bulletinu si můžete přečíst více o automatických převodovkách a požadovaných kapalinách.

Přehled různých typů automatických převodovek

/assets/6d1e72f7-589c-4daa-b7d0-81e84c64953f.jpg

AMT - Automatic Manual Transmission
(automatická manuální převodovka)

Mnoho řidičů bere tento systém jako automatickou převodovku, ale ve skutečnosti jde o manuální převodovku ovládanou „robotem“. Příkladem takové převodovky jsou převodovky Opel Easytronic a Alfa Romeo Selespeed.

Kapaliny potřebné pro převodovky AMT:

  • převodová kapalina (například 18000MTF)
  • elektro / hydraulické ovládání (například 50000SCF)

Cyklus změn: jsou srovnatelné s cykly ručních převodů.

/assets/672b7fd0-043b-4cf2-90a6-f6ededc961a6.jpg

DCT - Double Clutch Transmission
(převodovka s dvojitou spojkou)

Tento systém je převodovka s dvojitou spojkou a dvěma nápravami. Liché stupně a sudé stupně leží na dvou samostatných osách. Skupina VAG Systém pojmenovává DSG (Direct Shift Gear). Tyto převodovky mohou být vybaveny suchou nebo mokrou spojkou; v případě mokré spojky fungují desky v tekuté lázni.

Kapaliny, které mohou být nezbytné pro přenos DSG:

  • pokud se jedná o verzi s „mokrou“ spojkou, používá se kapalina pro spojovací desky (například 16000DCTF)
  • tekutina pro převodovou sekci (např. 16000DSG)
  • tekutina pro ovládací část (např. 50000)

Cyklus výměny: Přenosy DCT / DSG musí být v každém případě obnoveny včas, v intervalech stanovených výrobcem. Obvykle se jedná o 60 000 až 120 000 kilometrů.

/assets/dc2de084-9207-4c2a-91c0-61cc1cdd21cb.jpg

CVT Nepřetržitě variabilní přenos (CVT)

Tento systém nemá žádné pevnépřevody. Rychlost je stanovena pedálem akcelerátoru a CVT způsobuje zrychlení vozidla. Srdce převodovky CVT je tvořeno tzv. tlačným řemenem nebo řetězem. Tento hnací řemen nebo řetěz běží přes dvě kladky, jejichž průměry se mění, což má za následek plynulý a plynule nastavitelný převod. CVT často používají japonští výrobci automobilů, ale například Audi Mulitronic je také převodovka CVT.

Kapaliny potřebné pro převod CVT:

Cyklus výměny: s převodem CVT, obvykle mezi 60 000 a 120 000 km.

/assets/890c6155-ff9c-4bed-a8ad-60171ebb35ef.jpg

Automatic Transmission (AT)

To se týká konvenční automatické převodovky s měničem točivého momentu.

Automatická převodovka moderního automobilu vyžaduje včasnou a odpovídající údržbu. Různí výrobci vyrábějí různé systémy automatických převodovek. Každý z nich určuje rozdílné požadavky na převodovou kapalinu. Rozdíly lze například nalézt ve viskozitě a ve třecích charakteristikách. Tekutina pro přenos typu AT se obecně nazývá ATF; kapalina pro automatickou převodovku. Pro kapaliny ATF existuje mnoho specifických požadavků na značku / model , Příkladem je 16000MB9 pro 9-stupňovou automatickou převodovku Mercedes Benz.

Change period: Car brands sometimes indicate that flushing or changing the transmission fluid is not necessary. MPM recommends changing the fluid of the automatic transmission (AT) after approximately 90,000 kilometers to prevent repairs and high costs. With this type of transmission fluid stays behind in the torque converter (and oil cooler + hoses), so flushing and filling with new fluid is often better than changing.

Důsledky použití nesprávné převodové kapaliny

  • Automatická převodovka cuká při řazení rychlostních stupňů.
  • Automatická převodovka nemění rychlostní stupeň.
  • Automatická převodovka nemůže udržovat zrychlení.
  • Automatická převodovka nereaguje (dobře) na sešlápnutí plynu.
  • Otáčky motoru kolísají.
  • Automatická převodovka klouže.
  • Spotřeba paliva je extrémně vysoká.
  • Opotřebení a poškození v důsledku nedostatečného mazání.

Je také nezbytné vyměnit kapaliny pro automatickou převodovku včas, jednat rozumně a “zeleně”. Vy a vaši zákazníci tak budete přínosem pro životní prostředí.

Technické otázky:

Kontaktujte technickou podporu MPM.

Souhrn:
  • Rostoucí tržní podíl automobilů s automatickou převodovkou.
  • Provoz různých typů automatických převodovek je podstatně odlišný. Specifické typy převodovek také vyžadují specifické typy převodových kapalin, předepsané výrobcem automobilů.
  • Kapaliny automatické převodovky se musí včas měnit; neexistuje nic takového jako „naplněno na celý život,“ přestože to výrobce automobilů někdy slibuje.
  • Poruchám a poškození automatických převodovek může být zabráněno použitím správné kapaliny a včasnou výměnou.

Tipy pro workshop:
  • Na webových stránkách MPM najdete plnící manuály pro automatické převodovky.
  • Informujte zákazníka, že musí být včas vyměněna převodová kapalina. „Naplněno na celý život“ neexistuje.
  • Nikdy nemíchejte různé typy kapalin pro automatickou převodovku.
  • Zajistěte, aby převodová kapalina odpovídala standardu. Je-li kvalita kapaliny nízká, existuje riziko poruchy nebo poškození, jako jsou spálené mokré spojkové desky.
  • Pokud je to možné, nejprve zkontrolujte chybové kódy. Vždy se však informujte o provozu automatické převodovky vašeho zákazníka prostřednictvím zkušební jízdy.
  • Kapalinu vždy sbírejte odděleně a proveďte vizuální kontrolu (barvu, opotřebení dílů) a zkoušku zápachu. Dávejte pozor na abnormality a hledejte příčinu. V případě pochybností se doporučuje uchovávat vzorek tekutiny.
  • Prostřednictvím MPM můžete nechat analyzovat převodovou kapalinu. (I guess this does not work for czech customers, is it?)
  • Je lepší propláchnout automatickou převodovku s měniči točivého momentu (s aditivy nebo bez) namísto pouhé výměny kapaliny ATF.
  • Barva kapaliny pro automatickou převodovku neříká nic o kvalitě, ale ukazuje, zda se používá správná kapalina. Zejména Mercedes Benz má různé automatické převodovky, které vyžadují jiný typ kapaliny. Zde může pomoci barva tekutiny (MB 236.14 je červená; MB 236.15 je modrá).
  • Vždy používejte předepsanou převodovou kapalinu! V případě pochybností zkontrolujte, která specifikace je požadována pro příslušnou převodovku.
OEM News
MPM OEM Newsletter #8 - CS · 1,09 MB
MPM OEM Newsletter #8 - DE · 885,94 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EL · 882,48 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN · 943,77 KB
MPM OEM Newsletter #8 - EN-UK · 921,65 KB
MPM OEM Newsletter #8 - FR · 761,36 KB
MPM OEM Newsletter #8 - HU · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - IT · 3,32 MB
MPM OEM Newsletter #8 - NL · 693,68 KB
MPM OEM Newsletter #8 - PL · 787,61 KB
MPM OEM Newsletter #8 - RO · 787,58 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SK · 1,14 MB
MPM OEM Newsletter #8 - SR · 773,76 KB
MPM OEM Newsletter #8 - SV-SE · 907,39 KB
MPM OEM Newsletter #8 - UK · 1,13 MB

Novinky MPM

MPM Sports

Přejít k MPM Sports
Zavřít