Jsou všechny motorové oleje 5W-30 stejné?

MPM nabízí ve svém sortimentu více než 10 různých typů motorového oleje 5W-30. Je to opravdu nutné? Odpověď je jednoznačně ano! Motorový olej je kombinací základového oleje a specifického balíčku aditiv. Tento balíček je vyvíjen výrobci automobilů ve spolupráci s producenty olejů po rozsáhlém výzkumu a je přesně přizpůsoben technickým požadavkům jejich motorů.


Jaké jsou klíčové rozdíly?

HTHS hodnota (High-Temperature High-Shear)

Důležitým rozdílem mezi motorovými oleji je variabilita hodnot HTHS. Tato hodnota určuje, jak se olej chová při extrémních teplotách a zatíženích:

  • Nižší HTHS hodnota = vyšší palivová účinnost, ale tenčí mazací film.
  • Vyšší HTHS hodnota = větší ochrana, ale nižší palivová účinnost.

Moderní motory jsou specificky navrženy tak, aby fungovaly s nižší hodnotou HTHS. Odchýlení se od předepsaného oleje s odpovídající hodnotou HTHS může časem vést k poškození motoru. Trendem je, že stále více motorových olejů má nižší hodnotu HTHS pro snížení spotřeby paliva.

Full SAPS, Mid nebo Low SAPS?
Rozdíl mezi motorovými oleji Full, Mid a Low SAPS spočívá v množství sulfátového popela, fosforu a síry v oleji po spalování. Tyto složky poskytují nezbytnou ochranu proti opotřebení, oxidaci a kontaminaci, ale ve špatném složení mohou také poškodit moderní emisní systémy, jako jsou částicové filtry a katalyzátory. Výrobce automobilu vybírá jednu z těchto tří variant, přizpůsobenou jejich systémům následného zpracování výfukových plynů.

Čištění a aditiva
Aby byly motory čisté, oleje obsahují detergenty a disperzanty. Tato aditiva pomáhají odvádět nečistoty do olejového filtru a čistit motor interně. Zejména u olejů Long Life je správné množství a poměr těchto aditiv klíčový. Toto složení se často liší v závislosti na typu motoru. Některé motory jsou náchylnější k vnitřní kontaminaci než jiné.

Moderní motorové technologie a jejich dopad na motorový olej
Nové motorové technologie vyžadují odpovídající přizpůsobení motorových olejů. Příklady zahrnují:

  • Downsizing a přeplňování - vyšší zatížení a teploty vyžadují vysoce kvalitní základové oleje.
  • Vyšší kompresní poměry - tento olej má nízký obsah vápníku, aby se zabránilo LSPI (Low-Speed Pre-Ignition).
  • Start-Stop a hybridní systémy - jsou nutná další aditiva chránící proti opotřebení.
  • Použití biopaliv - speciální aditiva zabraňují tvorbě kalů.
  • Mokrý rozvodový řemen - jsou přidána speciální aditiva na ochranu mokrého rozvodového řemene.

Který 5W-30 bych měl mít na skladě?

Výše jsme nastínili klíčové rozdíly mezi různými produkty 5W-30. Nejpoužívanější a nejvšestrannější 5W-30 je Premium Synthetic 05000ESP-X. Tento produkt pokrývá asi 45 % vozového parku pro univerzální dílnu.

05000ESP-X

Chcete-li vědět přesně, jaké procento vašeho vozového parku může být pokryto ESP-X? Pak si nechte provést analýzu vozového parku MPM pro Tailor-Made Oil Advice. Požádejte svého velkoobchodníka MPM o více informací.

Navštivte naše webové stránky pro specifikace produktu 05000ESP-X.

Technické otázky:
Kontaktujte technickou podporu MPM.

OEM News
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - CZ · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - DE · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - EL · 1,38 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - EN · 777,44 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - ES · 755,8 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - FR · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - HU · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - IT · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - NL · 778,06 KB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - PL · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - RO · 1,28 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SK · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SL · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SR · 1,3 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - SV · 1,29 MB
MPM Oil - OEM Newsletter 17 - UK · 1,38 MB

Novinky MPM

MPM Sports

Přejít k MPM Sports
Zavřít