Životně důležitá brzdová kapalina

„Jak správně používat brzdovou kapalinu?“ Otázka, kterou si klade spousta našich zákazníků. Brzdová kapalina je opravdu životně důležitá, a proto vyžaduje vaši pozornost. Tento letáček OEM obsahuje informace týkající se nejdůležitějších aspektů brzdové kapaliny.

Shrnutí

  • Brzdovou kapalinu vyměňujte alespoň každé dva roky. Může to zachránit lidské životy! (Interval pro výměnu brzdové kapaliny obvykle bývá jednou za dva roky; v několika málo případech je to jednou za rok).
  • Nikdy nemíchejte hlavní skupiny brzdových kapalin!
  • U automobilů vyrobených po roce 2007 je často nutné používat brzdovou kapalinu DOT 4+ LV. To však na nádržce brzdové kapaliny nebývá vždy uvedeno jasně.
  • DOT 4+ LV lze použít i v případě (a MPM to i doporučuje), je-li předepsána kapalina DOT 4.

Tipy pro dílnu

  • Přednostně používejte brzdovou kapalinu z uzavřeného balení.
  • Vyberte takovou jednotku, aby nezůstaly žádné zbytky, který by bylo nutné uchovat.
  • Brzdová kapalina může mít vliv na některé typy laků. Dojde-li k rozlití brzdové kapaliny, důkladně místo opláchněte vodou, nedrhněte.
  • Na webových stránkách společnosti MPM (www.mpmoil.cz) snadno a rychle zjistíte, která brzdová kapalina je pro dané vozidlo předepsána.

Pro dotazy:

Kontaktujte MPM Technical product Management.

Výměna brzdové kapaliny každé 2 roky

Brzdovou kapalinu je kromě údržby v souvislosti s ujetými kilometry nutné měnit každé dva roky. Pravidelně dostáváme dotazy, zda je to opravdu nezbytné.

Odpověď zní: ANO! je to pro vaši bezpečnost a bezpečnost druhých.

Co se tedy děje s brzdovou kapalinou časem?

Vlhkost, ale také nečistoty představují pro kvalitu brzdové kapaliny vážnou hrozbu. Nejběžnější brzdové kapaliny (DOT 3, DOT 4 a DOT 5.1) jsou hygroskopické, což znamená, že přitahují vodu.

Tato vlastnost znamená, že drasticky klesá bod varu (již 3 % vody mohou snížit bod varu o více než 70 °C). Ve chvíli, kdy jsou brzdy silně zatíženy (např. při velkém provozu ve městě, při jízdě s nákladem nebo v horském terénu), se může tvořit vodní pára. Vodní pára je stlačitelná a to znamená, že není možné vytvořit brzdný tlak. Při teplotách pod 0 °C může voda také zamrzat, a tím může dojít k zablokování brzdového potrubí.

Kromě nebezpečí, že brzdy nebudou správně fungovat, způsobuje přítomnost vody také riziko vzniku koroze. To platí rovněž pro velmi drahé části systémů ABS a systému řízenístability. Výměna těchto dílů může být nákladná.

Jak může voda vniknout do brzdové kapaliny?

Existuje několik způsobů, jakými může do brzdové kapaliny vniknout voda, například:

  1. v balení; po otevření a/nebo odvětrávání některých plastových obalů. V případě delšího skladování se proto upřednostňuje skladování v plechovkách.
  2. vniknutím vody na hlavním / brzdovém válci
  3. vniknutím vody přípojkami potrubí / hadice
  4. při doplňování (vzduch také obsahuje vodní páru) Bohužel těmto problémům nelze téměř zamezit. Proto doporučujeme vyměňovat brzdovou kapalinu alespoň každé dva roky.

/assets/4adc01b5-f472-4a87-9947-6ccfed88d05d.png

Tři hlavní skupiny brzdových kapalin

Rozlišujeme tři hlavní skupiny brzdových kapalin:

  1. Brzdové kapaliny na bázi etherů polyglykolu (nejčastěji používané jsou: DOT 3, DOT 4, DOT 4 + LV, DOT 5.1). Barva: čirá nebo žlutá (ne uměle obarvená).
  2. Brzdová kapalina na bázi silikonových kapalin (DOT 5). Barva: fialová.
  3. Brzdové kapaliny na bázi minerálních olejů. Barva: nejčastěji zelená. Pozn.: až do roku 1976 byly brzdové kapaliny na bázi etheru polyglykolu barveny modře.

Tři výše uvedené typy brzdových kapalin NIKDY nemíchejte!

Brzdové kapaliny na bázi etherů polyglykolu jsou v podstatě zaměnitelné. Může se však stát, že bude výslovně předepsána kapalina DOT 3. Nejčastěji je to z toho důvodu, že použité těsnicí materiály jsou méně odolné vůči DOT 4.

DOT 4 nebo DOT 4+ LV?

U většiny vozidel vyrobených po roce 2007 výrobce udává, že je povinné používat DOT 4+ LV. Z vlastních zkušeností víme, že tato skutečnost není příliš známá.

Tento typ brzdové kapaliny má takzvanou „nízkou viskozitu“. Nízká viskozita je nezbytná pro správné fungování brzdového systému za chladnějších podmínek.Tato brzdová kapalina také byla vyvinuta speciálně pro vozy se systémy ABS, ESP a ASR . Aby tyto systémy byly schopny rychle reagovat, je nutné používat kapalinu DOT 4+ LV.

/assets/2c09d4d2-1c3c-4e6b-affa-64e7eda2dac7.png

Rozdíl ve specifikaci naleznete v dodatku „Třída 6“:

  • DOT 4 = FMVSS 116, ISO 4925
  • DOT 4+ LV = FMVSS 116, ISO 4925 třída 6

Mějte prosím na vědomí: víčko zásobní nádržky hlavního brzdového válce často uvádí „DOT 4“,.Ve skutečnosti je však často nutné použít DOT 4+ LV. Toto na nádržce nebývá poměrně často uváděno! (Více informací naleznete v příručce k vašemu vozidlu). DOT 4+ LV více než splňuje požadavky ISO 4925 třídy 6 a lze ji použít kdekoliv tam, kde se doporučuje DOT 4. Vždy je lepší volbou DOT 4+ LV, a to i tehdy, když je udána DOT 4.

Rozdíl mezi suchým a mokrým bodem varu

Norma DOT udává teplotu varu brzdové kapaliny. Rozlišujeme mezi:

  • suchým bodem varu, kde brzdová kapalina obsahuje 0 % vody;
  • mokrým bodem varu, kde došlo k maximálnímu nasycení více než 3 % vody.

Níže uvedená tabulka uvádí různá označení DOT pro různé body varu v souladu s požadavky stanovenými mezinárodními normami.

Vlastnost FMVSS 116 SAE J1703 ISO 4925
DOT 3 DOT 4 DOT 5.1 Class 3 Class 4 Class 5.1 Class 6
Bod varu, ºC, suchý ≥ 205 ≥ 230 ≥ 260 ≥ 205 ≥ 205 ≥ 230 ≥ 260 ≥ 250
Bod varu, ºC, mokrý ≥ 140 ≥ 155 ≥ 180 ≥ 140 ≥ 140 ≥ 155 ≥ 180 ≥ 165
Viskozita, mm²/s při -40 °C ≤ 1500 ≤ 1800 ≤ 900 ≤ 1500 ≤ 1500 ≤ 1500 ≤ 900 ≤ 750

Produkty společnosti MPM převyšují standardní požadavky, jak je uvedeno v tabulkách níže:

/assets/f07b48ff-0df4-4d5b-8920-9ddb3d355eec.png

/assets/5ae86ac4-bf29-4fd6-8bdc-7bf047e92646.png

Pro dotazy:

Kontaktujte MPM Technical product Management

OEM News
MPM OEM Newsletter #1 - CS · 717,44 KB
MPM OEM Newsletter #1 - DE · 1,77 MB
MPM OEM Newsletter #1 - EL · 653,48 KB
MPM OEM Newsletter #1 - EN · 546,87 KB
MPM OEM Newsletter #1 - EN-UK · 545,71 KB
MPM OEM Newsletter #1 - FR · 552,66 KB
MPM OEM Newsletter #1 - HU · 729,08 KB
MPM OEM Newsletter #1 - IT · 568,17 KB
MPM OEM Newsletter #1 - NL · 544,89 KB
MPM OEM Newsletter #1 - PL · 584,44 KB
MPM OEM Newsletter #1 - RO · 721,31 KB
MPM OEM Newsletter #1 - SK · 736 KB
MPM OEM Newsletter #1 - SR · 572,25 KB
MPM OEM Newsletter #1 - UK · 692,9 KB

Novinky MPM

MPM Sports

Přejít k MPM Sports
Zavřít