Spotřeba oleje: co je normální?

Musím zastavit, když se na palubní desce objeví výstražná červená kontrolka olejničky? Může se objevit v nejnevhodnější době. Výstražná kontrolka může mimo jiné naznačovat, že hladina oleje je příliš nízká. Může však také indikovat abnormální tlak oleje, ucpaný olejový filtr, nefunkční olejové čerpadlo nebo dokonce vadný snímač nebo kabeláž.

Pokud je hladina oleje příliš nízká, lze to snadno vyřešit doplněním těsně pod maximální přípustnou hladinu. Vždy používejte typ oleje předepsaný výrobcem automobilu a doplňujte jej podle potřeby, dokud kontrolka na palubní desce nezhasne. Otázkou nyní zůstává: co způsobilo pokles hladiny oleje? Může to být způsobeno nadměrnou spotřebou oleje nebo netěsností.


Co je nadměrná spotřeba oleje?

Řidiči moderních automobilů již nejsou vždy zvyklí doplňovat olej. Očekávají, že dodržení běžných intervalů údržby bude dostatečné pro udržení požadované hladiny oleje. K normální spotřebě oleje však dochází také u moderních automobilů. To může znamenat, že objem v motoru mezi minimální a maximální hladinou (v průměru 1 litr) není dostatečný k pokrytí intervalu výměny oleje.

Ale co je normální spotřeba? Definice, které pro to výrobci automobilů používají, se velmi liší. Když jeden výrobce hovoří o „normální“ spotřebě 1 litru na 1 500 kilometrů, jiný může použít standard 1 litr na 5 000 kilometrů..

Obecně platí, že uživatel doplní olej pouze v případě, že je k tomu důvod, což je v praxi pouze tehdy, když se rozsvítí výstražná kontrolka. Pokud vozidlo spotřebuje více, než kolik výrobce považuje za „normální“, považuje se to za „nadměrné“ a je třeba najít příčinu.
Až donedávna byla spotřeba oleje v palivových motorech výrazně vyšší než dnes. Před 40 lety bylo nutné měnit olej každých 2 000 až 5 000 kilometrů a bylo nutné a běžné doplňovat olej i mezitím.

Některá moderní vozidla mají flexibilní intervaly výměny oleje, které se pohybují od 10 000 km do 50 000 km. Při dlouhých intervalech, jako je tento, není neobvyklé, že je třeba olej doplňovat mezi předepsanými intervaly výměny. Je proto důležité pravidelně kontrolovat hladinu oleje a mít sebou pro doplnění litrové balení se správným motorovým olejem předepsaným výrobcem automobilu, abyste mohli na silnici olej doplňovat.
Poznámka: Moderní motory téměř všech značek automobilů již nemají měrku. Odečtení hladiny je možné pouze na palubní desce.

Bez ohledu na počet ujetých kilometrů výrobci doporučují měnit olej každých 12 až 24 měsíců, i když nebyl dosažen interval ujetých kilometrů. Nedodržení intervalů výměny oleje u nového automobilu může vést k zániku platnosti záruky výrobce nebo její části.


Jak dochází k nadměrné spotřebě oleje?

Nejjednodušší příčinou spotřeby oleje je únik z klikové skříně, který se nazývá vnější únik. Chcete-li ho zkontrolovat, podívejte se do prostoru, kde zaparkujete auto, a zkontrolujte, zda na něm nejsou olejové skvrny. Netěsnost lze zjistit také vizuální kontrolou pod vozidlem. Určit vnitřní spotřebu oleje je obtížnější. Důvodem je, že olej může hořet v důsledku různých příčin, například: konstrukční vady, technické vady, opotřebení těsnění pístních kroužků válce/ stopky ventilu nebo nefunkčního turbodmychadla. Existuje mnoho dalších příčin, ale omezíme se na nadměrnou spotřebu oleje za normálních podmínek kvůli „spalování“. Spalování je hlavní příčinou nadměrné spotřeby oleje. Kvůli nesprávnému utěsnění mezi pístními kroužky/stíracími kroužky a stěnou válce vstupuje olej do spalovací komory, kde se spotřebovává a spaluje. To způsobuje modrý kouř z výfuku, který někdy vidíme. Mezi další běžné příčiny nadměrné spotřeby oleje patří: znečištění ve spalovací komoře, zadřený pístní kroužek nebo leštění stěny pístu, což snižuje těsnicí účinek.

Dalšími (častějšími) příčinami jsou použití nesprávného oleje, oleje špatné kvality nebo příliš mnoho oleje v klikové skříni.

Nedostatek motorového oleje v důsledku nadměrné spotřeby oleje vede k nedostatečnému mazání a zejména chlazení, což představuje bezprostřední riziko poškození motoru. Nedostatek oleje v důsledku spotřeby oleje může také způsobit problémy se systémem pro následnou úpravu výfukových plynů (jako je DPF, filtr pevných částic u naftových motorů, nebo PPF, filtr pevných částic u benzinových motorů), který může také způsobit velké škody.


Dočasně zvýšená spotřeba oleje

V některých případech může vozidlo po výměně oleje za jinou značku oleje dočasně spotřebovat více oleje. K tomu může dojít, i když je použit olej se stejnými specifikacemi a oficiálními schváleními výrobce. Může to být způsobeno balíčkem aditiv v oleji, který působí odlišně, a proto poskytuje jiný čisticí účinek. Po 3 000 až 5 000 km se tato spotřeba oleje vrátí k normálu. (Poté doplňte stejnou značku a typ oleje.)


Jak lze zabránit nadměrné spotřebě oleje?

Dobrá a včasná mechanická údržba vozidla je zásadní. Postupujte při ní podle pokynů výrobce automobilu. Olej předepsaný výrobcem musí být vyměněn v předepsaném intervalu. V případě potřeby lze k internímu čištění motoru použít proplach motoru nebo přísady do paliva.


Technické otázky:
Kontaktujte technickou podporu MPM.

Souhrn:
  • To, co je považováno za „normální“ spotřebu oleje, se liší podle výrobce automobilů. Může se pohybovat od 1 litru na 1 500 km do 1 litru na 5 000 km.
  • K nadměrné spotřebě oleje může dojít také v moderních motorech.
  • Doporučuje se olej preventivně kontrolovat.
  • Vždy doplňujte motorový olej předepsaný výrobcem automobilu.
  • Poraďte svému zákazníkovi, aby s sebou vždy vozil 1 litrové balení se správnou specifikací.
  • Bez ohledu na počet najetých kilometrů doporučují výrobci automobilů měnit olej každých 12 až 24 měsíců. Pokud tak neučiníte, může záruka výrobce pozbýt platnosti.

Časté otázky autoservisů:

Mohu použít olej jiné specifikace?
Je to možné, pokud výrobce motoru předepsal olej, jehož vyšší specifikace existuje. V tomto případě ale třeba vzít v úvahu možnost dočasně vyšší spotřeby oleje. K ní dochází, protože kvalitnější olej čistí intenzivněji a odstraňuje usazeniny na pístních kroužcích. To by se mělo časem stabilizovat. V případě pochybností vyhledejte ten správný produkt pro konkrétní vůz na www.mpmoil.com

Jaký motorový olej mohu použít, pokud můj zákazník provádí roční výměny v intervalech až 15 000 km?
Určití OEM umožňují při nastavení kratšího intervalu použití motorového oleje s odlišnou specifikací. Tento rozdíl můžete případně najít na webu společnosti MPM. V případě pochybností se obraťte na tým technické podpory společnosti MPM. Poraďte svému zákazníkovi, aby si při servisu zakoupil litrové balení oleje předepsaného výrobcem. To snižuje riziko doplňování nesprávného oleje.

OEM News
OEM Newsletter 14 - CZ · 845,54 KB
OEM Newsletter 14 - DE · 858,04 KB
OEM Newsletter 14 - EL · 949,67 KB
OEM Newsletter 14 - EN · 851,64 KB
OEM Newsletter 14 - FR · 866,61 KB
OEM Newsletter 14 - HU · 879,48 KB
OEM Newsletter 14 - IT · 851,81 KB
OEM Newsletter 14 - NL · 850,06 KB
OEM Newsletter 14 - PL · 593 KB
OEM Newsletter 14 - RO · 848,9 KB
OEM Newsletter 14 - SK · 869,04 KB
OEM Newsletter 14 - SR · 498,21 KB
OEM Newsletter 14 - SL · 869,85 KB
OEM Newsletter 14 - SV · 858,11 KB
OEM Newsletter 14 - UK · 859,35 KB

Novinky MPM

MPM Sports

Přejít k MPM Sports
Zavřít