Trvale udržitelná a „zelená“ jízda?

Zajistěte včasnou a správnou údržbu! V každém případě používejte motorové a převodové oleje předepsané výrobcem automobilu.

Životní prostředí je „naše budoucnost“. V MPM jdou kvalita a udržitelnost ruku v ruce od chvíle, kdy jsme začali. Mobilita a životní prostředí jsou v dnešní době často zmiňovány ve stejném kontextu. Politické programy také bývají do značné míry určeny politikou související s životním prostředím.
Automobilový průmysl již celá desetiletí pracuje na mobilitě s neustále klesající zátěží pro životní prostředí.
Je mobilitou budoucnosti super výkonný spalovací motor, hybrid, plně elektrický pohon nebo snad palivový článek (vodíkový)?
Ve skutečnosti je alespoň na dalších 15 let spalovací motor nepostradatelný. Aktuálně se jedná o vznětové nebo zážehové motory (převážně v osobních automobilech) v kombinaci s elektrickým pohonem (hybridy). Vždy však velmi efektivní, a proto ekonomické. Fungují však pouze se speciálními motorovými a převodovými oleji.
Tento newsletter vás informuje o tom, co můžete udělat proto, abyste mohli těžit z udržitelného a ekologického způsobu jízdy.

Shrnutí:

  • Volba správného motorového a převodového oleje rovněž přispívá k udržitelné a „zelené“ jízdě.
  • Správná a včasná údržba snižuje spotřebu paliva, emise CO2 a pevných částic (sazí).
  • Udržování systému vstřikování paliva v čistotě zlepšuje účinnost, čímž se snižují také emise.
  • Motory a vybavení pro následnou úpravu výfukových plynů mají při správné provozní teplotě nejnižší emise.

Tipy pro dílnu

  • Používejte pouze správný motorový a převodový olej určený výrobcem vozu; kvalita a viskozita!
  • Údržbu provádějte včas. Zhuštěný motorový olej způsobuje vyšší spotřebu paliva.
  • Vždy provádějte kompletní údržbu, a to například včetně včasné výměny vzduchového filtru.
  • Pokud je motor silně znečištěn, doporučuje se „proplach motoru“ (nikoliv však u motorů s „mokrým“ rozvodovým řemenem).
  • Používejte aditiva, aby palivový systém zůstal čistý. Aditiva do paliva přidejte alespoň při každé údržbě. Pro zákazníka je ještě lepší koupit si několik lahviček, aby si je mohl do paliva přidávat pravidelně sám.
  • Informujte svého zákazníka, že pro motor není dobré, nedosáhne-li provozní teploty (max. 60 °C) z důvodu jízd na krátké vzdálenosti.
  • Zvažte chování řidiče/řidičky (například mnoho krátkých jízd, jako je jízda v městském provoze) a interval odpovídajícím způsobem upravte.

Trvale udržitelná a „zelená“ jízda

Stále přísnější legislativa výrobce automobilů po celém světě nutí k tomu, aby na trh čím dál tím rychleji uváděli rychlejší a ekologičtější (hybridní) modely se spalovacími motory.
Evropská legislativa stanovuje normy pro emise výfukových plynů a emise CO2. Normy, které musí nová vozidla splňovat. V Evropě platí dva zákony týkající se emisí výfukových plynů:

  1. normy EURO.
  2. Legislativa týkající se CO2 („Pařížská dohoda o změně klimatu“): v roce 2021, průměr (!) Emise CO2 všech nových automobilů, které výrobce uvede na trh, nesmí překročit 95 gramů CO2/km.

Co je to norma EURO?

V normách EURO jsou specifikovány emise výfukových plynů. Jedná se o limitní hodnoty pro různé typy emisí výfukových plynů: CO (oxid uhelnatý), NOx (oxidy dusíku), HC (uhlovodíky) a PM (pevné částice; u vznětových motorů a motorů s přímým vstřikováním). V současné době platí norma EURO 6. Norma EURO 6 se zavádí ve fázích. Dodržování mezních hodnot pro různé typy výfukových plynů ve skutečnosti vyžaduje včasnou a adekvátní údržbu výše uvedených vozů. To je úkol pro profesionální mechaniky!

2018 23 z 50 nejprodávanějších značek v Evropě v roce 2018 podle průměrných emisí CO2 (v g/km; podle objemu)

1Tesla0.00-90 g/km: 0.8% of total regs. (2017: 0.2%)
2Smart89.8
3Toyota99.990-110 g/km: 22%
2017: 22%
4Peugeot107.7
5Citroen107.9
6Renault109.1
7Nissan110.6110-130 g/km: 67%
2017: 73%
8DS114.2
9Suzuki114.2
10Skoda116.7
11Lancia116.7
12Seat116.9
13Volkswagen118.8
14Fiat119.2
15Mitsubishi119.5
16Mini119.9
17Kia120.4
18Dacia120.8
19Lexus122.5
20Hyundai123.3
21Ford123.7
22Opel/Vauxhall125.6
23Honda127.0
24Audi127.6
25BMW128.9
26Alfa Romeo128.9
27Volvo130.0
28MG131.7130-130 g/km: 9%
2017: 4%
29Mazda135.2
30Mercedes139.6
31Abarth141.7
32Jeep142.5
33Jaguar142.8
34Infiniti142.9
35Subaru160.3160+ g/km: 1.9%
2017: 0.6%
36Ssangyong164.8
37Land Rover166.7
38Porsche183.0
39Lada186.8
40Lotus208.9
41Alpina209.0
42Maserati225.4
43McLaren249.6
44Cadillac255.8
45Chevrolet255.8
46Aston Martin261.8
47Bentley273.2
48Ferrari283.1
49Lamborghini323.2
50Rolls-Royce327.6
Source: JATO 2018

Co znamená legislativa týkající se emisí CO2?

CO2 (oxid uhličitý) se uvolňuje při spalování fosilních paliv. CO2 se uvolňuje také při výrobě elektřiny (například u elektromobilů) z fosilních paliv (např. z uhlí a zemního plynu). Mezi spalováním fosilních paliv a emisemi CO2 existuje přímý vztah. Tím pádem úspora paliva = snížení CO2. Níže je uveden přehled emisí CO2 (situace v roce 2018); průměr na značku pro všechny modely těchto výrobců.
(zdroj JATO 2018)

Jak jakožto vlastník servisu a majitel vozu zabránit zbytečnému znečišťování životního prostředí?

Zbytečným emisím se zabraňuje prováděním správné a včasné údržby technických systémů vozu. Například vyměňujte včas vzduchový filtr (pro dostatečný přívod vzduchu, čímž se dosáhne i optimálního spalování) a zapalovací svíčky (abyste předešli špatnému spalování, což vede ke vzniku více škodlivých emisí). Pro trvale udržitelný a ekologický způsob jízdy je dalším důležitým faktorem používání správného motorového a převodového oleje.
Používáním kvality motorového oleje předepsané výrobcem vozu budou motor a systém následného zpracování výfukových plynů i nadále fungovat optimálně a nebude docházet ke zbytečné spotřebě paliva. Významně pomáhá také volba motorového oleje se správnou viskozitou. Příliš „hustý“ olej způsobuje větší tření, což znamená vyšší spotřebu paliva.
Motorový olej má v motoru náročný úkol, a proto je zásadní jej včas vyměnit, protože časem houstne.
Kromě toho je důležité udržovat v čistotě také systém vstřikování paliva. Znečištěné vstřikovače způsobují špatné spalování, a tím i zbytečné, škodlivé emise.
Vhodné je používat aditiva do paliva, která systém udržují v čistotě. Takovým aditivem je například přípravek MPM Complete Diesel System nebo MPM Complete Petrol System.

Existuje však více způsobů, jak lze zbytečné emise omezit.
Ty zahrnují:

  • Klidné chování při jízdě
  • Vyhýbání se zbytečnému volnoběhu
  • Udržování správném tlaku v pneumatikách
  • Zajištění toho, aby motor pravidelně dosahoval normální provozní teploty (alespoň 60 °C). Motor a systém následného zpracování výfukových plynů pracují optimálně, když je motor na provozní teplotě. Proto se snažte vyhýbat krátkým jízdám, při nichž teplota motoru nepřekročí minimum, co nejvíce to bude možné.

Technické otázky:
Kontaktujte technickou podporu MPM.

OEM News
MPM OEM Newsletter #7 - CS · 703,33 KB
MPM OEM Newsletter #7 - DE · 634,69 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EL · 683,64 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EN · 524,1 KB
MPM OEM Newsletter #7 - EN-UK · 499,84 KB
MPM OEM Newsletter #7 - FR · 508,1 KB
MPM OEM Newsletter #7- HU · 706,69 KB
MPM OEM Newsletter #7- IT · 524,19 KB
MPM OEM Newsletter #7 - NL · 1,43 MB
MPM OEM Newsletter #7- PL · 543,26 KB
MPM OEM Newsletter #7- RO · 537,38 KB
MPM OEM Newsletter #7- SK · 719,18 KB
MPM OEM Newsletter #7 - SR · 534,01 KB
MPM OEM Newsletter #7 - UK · 677,77 KB

Novinky MPM

MPM Sports

Přejít k MPM Sports
Zavřít